Nieuwswebsite voor Focus WTV

Focus WTV, dé regionale nieuwsorganisatie van West-Vlaanderen, stond voor de uitdaging om mee te groeien met de snel veranderende wereld van digitale nieuwsconsumptie. Door de opkomst van nieuwe online trends besloot Focus WTV haar website te moderniseren en te integreren met interne systemen. Op deze manier stemmen ze optimaal af op de verwachtingen van de hedendaagse nieuwsconsument.


De vraag van de klant om een nieuwe layout met een verfrissende en moderne uitstraling te voorzien, waarbij men streeft naar een meer dynamisch nieuwsoverzicht. Koppeling met onder andere Clevercast moet er voorzorgen dat men voldoende flexibiliteit heeft om nieuws op een snelle, eenvoudige en toegankelijke manier weer te geven, konden we bij Digital Pulse niet zomaar laten passeren.
Doordat we in een tijd leven waarin informatie overal om ons heen stroomt, en het van cruciaal belang is dat nieuwswebsites niet alleen snel en responsief zijn, maar ook een naadloze ervaring bieden voor gebruikers van alle achtergronden en digitale vaardigheden, bracht de opdracht heel wat extra uitdagingen met zich mee.
Uitdaging
De manier waarop we nieuws consumeren en hoe nieuwsorganisaties informatie delen, is de afgelopen tien jaar drastisch veranderd. Met de opkomst van video's, nieuwe trends en een groeiend aantal mensen dat dagelijks online het nieuws volgt, zet Focus WTV sterker dan ooit in op een optimale digitale gebruikerservaring.
Een essentieel onderdeel daarbij, is het opzetten van een dynamisch nieuwsoverzicht dat flexibel genoeg is om eenvoudig beheerd te worden. Hierdoor kunnen redacteurs zonder moeite een actueel en dynamisch nieuwsoverzicht samenstellen. Door een integratie op te zetten met Clevercast kan nieuws snel voorzien worden van videobeelden zonder de performantie van de website in gedrang te brengen.
Daarnaast speelt de integratie van een TV-zone een belangrijke rol binnen de website. Hier kunnen gebruikers live-uitzendingen volgen en on-demand programma’s bekijken, wat de digitale ervaring verder verrijkt.

Aanpak
De nieuwe website van Focus WTV is volledig ontwikkeld in Craft CMS om een dynamisch en flexibel contentbeheersysteem te realiseren. Craft CMS biedt heel wat mogelijkheden voor het werken met verschillende type content blokken, waardoor de redactie snel en eenvoudig nieuwsartikelen kan toevoegen, bewerken en organiseren. Het stelt hen in staat om de layout van de pagina's aan te passen naargelang hun wens.
Een opvallend kenmerk van de nieuwe website is de mogelijkheid om artikelen te bundelen in dossiers. Hiermee worden gerelateerde artikelen rond een specifiek onderwerp gegroepeerd, wat het voor bezoekers makkelijk maakt om alle relevante informatie over een bepaald topic op één plek terug te vinden.

Voor een optimale gebruikerservaring is sterk ingezet op personalisatie. Bezoekers kunnen eenvoudig een account aanmaken en hun voorkeuren instellen, zoals woonplaats, regio of specifieke interesses. Op basis van deze gebruikersvoorkeuren ontvangt iedere bezoeker gepersonaliseerd nieuws en locatiegebonden content die perfect aansluit bij zijn of haar interesses.
Bij het aanmaken van een account wordt gebruikersdata automatisch doorgestuurd naar het interne CRM-systeem, waar deze centraal wordt beheerd. Wanneer een bezoeker zich opnieuw aanmeldt, laden wij alle voorkeuren direct in vanuit het CRM. Zo bieden we continu een op maat gemaakte contentervaring, gebaseerd op realtime voorkeuren en interesses.
Tijdens het lezen van nieuws- of sportartikelen worden automatisch gerelateerde artikelen getoond. Deze worden geselecteerd op basis van slimme tags en locatiegegevens, wat het ontdekken van relevante en gerichte content nog eenvoudiger maakt

De vernieuwde website biedt daarnaast een TV-zone. Hier kunnen bezoekers live-uitzendingen bekijken en on-demand een breed aanbod van eerder uitgezonden programma's terugkijken. Deze zone is ontworpen met oog voor gebruiksvriendelijkheid en comfort. Zo is er een dark mode geïmplementeerd om de kijkervaring prettiger te maken en aan te sluiten bij de vertrouwde televisieomgeving. De TV-zone is niet alleen toegankelijk via de website, maar ook via smart-tv’s, zodat gebruikers op elk moment en via verschillende apparaten toegang hebben tot hun favoriete programma's.


Als laatste...
Bij Digital Pulse werkten we nauw samen met het team van Focus WTV, met constante aandacht voor gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid op elk niveau.
De waardevolle feedback van Focus WTV hielp ons om het ontwerp verder te verfijnen en ervoor te zorgen dat het volledig aansloot bij hun verwachtingen, zowel visueel als technisch.
Bij het ontwerpen en ontwikkelen van een nieuwe website vinden we het essentieel dat deze de visie, waarden en behoeften van onze klant én hun publiek weerspiegelt. Om dit te bereiken, luisterden we nauwgezet naar de wensen en behoeften van Focus WTV. Via uitgebreide workshops en interne brainstormsessies verdiepten we ons in hun visie en werkten we samen aan een oplossing die perfect bij hen past.
Daarnaast besteedden we veel aandacht aan het begrijpen van hun doelpubliek, hun belangrijkste prioriteiten en hun doelstellingen. Dit inzicht stelde ons in staat om een website te creëren die niet alleen functioneel en aantrekkelijk is, maar ook perfect aansluit bij de verwachtingen van hun gebruikers.
Wil je online ook goed scoren?
Laten we kennismaken!